زادروز مردی که بی نهایت را می دانست

به گزارش مجله سرگرمی، ایسنا نوشت: سرینیواسا رامانوجان روز 22 دسامبر 1887 در تامیل نادوی هند در یک خانوادهٔ فقیر به جهان آمد. 10 ساله بود که با ریاضیات آشنا شد. این نابغه ریاضی تقریبا بدون هیچ آموزشی به صورت خودآموخته توانست در ریاضیات محض به گونه شگفت انگیزی پیشرفت کند و رابطه های مهمی را در بررسی ریاضی، نظریه اعداد، سری ها و کسر مسلسل از خود به جا بگذارد.

زادروز مردی که بی نهایت را می دانست

رامانوجان زمانیکه توانایی خود را در این زمینه نشان داد مورد توجه چند معلم ریاضی نهاده شد و حتی برنده چند جایزه ریاضی شد اما همچنان گمنام ماند حتی بورس تحصیلی کالج دولتی در کومباکونام به دلیل عدم موفقیت در درس های غیرریاضی را از دست داد.

در سال 1912 چند نمونه از کارهای خود در ریاضی را برای دانشگاه کمبریج فرستاد. استعداد فوق العاده رامانوجان مورد توجه گادفری هارولد هاردی ریاضی دان انگلیسی نهاده شد که کوشش خود را با دعوتش به انگلیس برای معرفی او به کار گرفت. آشنایی نزدیک هاردی با رامانوجان باعث شد این ریاضیدان نام آور واقعا شیفته نبوغ وی گردد بطوریکه در نهایت انجمن سلطنتی و کالج ترینیتی کمبریج رامانوجان را به عنوان عضو پذیرفتند.

رامانوجان توانست حدود 3900 اتحاد جبری و معادله را بیان کند که درستی بیشتر آنها ثابت شد. او خود را به رعایت چارچوب های متعارف مقید نمی دید و حتی روش هایی غیرمعمول را برای نتیجه گیری ریاضی ابداع کرد که بعدا الهام بخش تحقیقات ریاضی دیگر شد. وی به شکل باورنکردنی در عمر کوتاهش فرمول های ارزشمند زیادی را برای دانشمندان بعد از خودش به یادگار گذاشت. تحقیق روی اولین اشکال مدولار تقلیدی رامانوجان باعث حیرت پژوهشگران معاصر شده است زیرا این نتیجه را به دست می دهد که الگوها ترسیم شده و دستاورد او صحیح هستند و برای توجیه عملکرد سیاهچاله ها کاربرد دارد در حالی که در آن موقع ابزار مدرن ریاضی وجود نداشت.

وی تفکر ریاضی بسیار پیچیده ای داشت. استادش هاردی در مورد ملاقاتی با او می نویسد که روزی که برای عیادت او سوار تاکسی با شمارهٔ 1729 شدم. وقتی او را دیدم گفتم که این عدد هیچ خاصیت جالبی ندارد. او بلافاصله گفت: نه، این طور نیست. این عدد کوچکترین عددی است که می توان به دو راه متفاوت به صورت مجموع دو مکعب کامل نوشت!

رامانوجان انسانی بسیار معتقد و مذهبی بود و اعتقاد داشت آنچه می داند الهام از سوی خداست و می گفت یک معادله برای من هیچ معنی ندارد، مگر آنکه تفکر خدا را بیان کند. فیلم، مردی که بی نهایت را می دانست محصول سال 2015 به کارگردانی مت براون راوی زندگی وی می باشد. متاسفانه این نابغه بزرگ ریاضی به بیماری سل مبتلا شد و در روز 26 آوریل 1920 در 32 سالگی از جهان رفت.

5656

dorezamin: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 8851

به "زادروز مردی که بی نهایت را می دانست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زادروز مردی که بی نهایت را می دانست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید